neděle 23. prosince 2012

The last week

Erasmus je u konce, zkoušky se zelenají, první kamarádi již píší, že cesta zpět do domoviny probíhala v pohodě a už užívají cukroví v teple domova. Moje letenka je plánovaná až na pátek, tak do té doby je potřeba vyřídit ještě spoustu věcí, a co se tedy stalo a nestalo osvětlím na dalších řádcích.

Týden začíná pondělím, a jelikož jsme pondělí strávili v Helsinkách na cestě ze Stockholmu (příspěvek o Stockholmu zde), tak se následující řádky budou týkat zimy v Helsinkách. A zima opravdu byla. Po příjezdu do Helsinek jsme se usadili hned v odbavovací hale, koupili kafe a dojedli sušenky. Ven se nám moc nechtělo, stejně jako ve Stockholmu sněžilo a foukal silný vítr. Jediné co se změnilo byla venkovní teplota, která klesla na -6°C. Plán byl tak celkem jasný - nezůstávat venku více, než bylo nezbytně nutné.

na cestě ze Stockholmu

První zastávkou bylo opět hlavní náměstí před katedrálou. Změna katedrály žádná, ale jakmile na Vás působí odlišné počasí než v srpnu, hned se to zdá jiné. Navíc před katedrálou probíhali vánoční trhy, takže o zábavu bylo na čas postaráno. Po vánočních trzích a menší procházce v centru (spíše útěku směrem ke studentské restauraci) jsme se dozvěděli, že z důvodu rekonstrukce mají zavřeno. Naše kroky tak znova skončili na oběd v McDonaldu, kterého jsem se za tento výlet přejedl na několik let dopředu. 



Odpoledne jsme místo dalšího prozkoumávání Helsinek raději zapadli do tepla obchoďáků a vyzkoušeli si nějaký netradiční model oblečení. Navečer jsme nakoupili nějaké vánoční dárky a před osmou hodinou večerní opustili Helsinki po vydatné večeři v restauraci Vapiano. Vapiano je síť restaurací specializující se na pizzu a těstoviny. Hned při vstupu dostanete čipovou kartu, na kterou si objednáte co chcete a platíte vše při odchodu (psychologický efekt je vynikající, to že neplatíte přímo způsobuje to, že si objednáte více věcí a větší porce). Ušetřili jsme naopak na cestě do Tampere, předem koupené jízdenky nás stáli 3€/osoba/cesta.



 




sněhu je v Helsinkách dostatek
Jak jsem již napsal, poslední týden jsme se chtěli všichni rozloučit. A aby to loučení bylo opravdu finské, bylo potřeba zajít do sauny. Do sauny u jezera, kde teplota vody  byla 0,7°C, teplota vzduchu -6°C a teplota v sauně 92°C. Nesešli jsme se rozhodně všichni, ale bylo nás dost, abychom slušně naplnili saunu a domluvili se, že se večer přidáme k ostatním v klubu FatLady. Inu, tak se taky stalo, navečer jsme vyrazili do ToasCity, kde se konala taková (malá ...) pre-party. Po pre-party jsme se začali pomalu přesouvat do klubu, kde jsem však jako jediný narazil na problém. Nevzal jsem si dostatečný doklad totožnosti. Studentská karta, dvě kreditní karty na moje jméno i brněnská šalinkarta s fotkou nebyly dostatečné a do klubu mě nepustili. Rozloučil jsem se tak s přítomnými před klubem a vyzkoušel si cestu domů z centra opět po svých. Ačkoliv (nebo možná právě proto), že byla zima a foukal vítr, jsem se domů dostal za hodinu a čtvrt.



Středa již byla celkem nudná. Oproti ostatním, kteří nevěděli, kde jim hlava stojí (poslední párty si prý spousta lidí ani nepamatuje), jsem začal spotřebovávat poslední zbylé jídlo. Ve středu bylo také potřeba udělat online check-in, zařídit věci na univerzitě (transcripts of records, confirmation of study period) a pomalu začít přemýšlet, jak sbalím svůj pokoj do jednoho kufru.

Ve čtvrtek jsem vyrazil opět do centra, vrátil jsem klíč od svého pokoje, vytiskl boarding pasy (stihl jsem si rezervovat místa u okýnka), vypral jsem poslední věci a začal balit. Vše se mi vešlo do kufru hned napoprvé, ale váha se dostala k 24 kg (povolených je pouze 23). Pár věcí jsem tak přehodil do příručního batohu a s váhou 22,8 kg jsem měl sbaleno. Nakonec jsem v noci ještě uklidil, abych mohl ráno v 3:15 vstát, naposledy zabouchnout dveře a odjet na letiště. Vše proběhlo v pořádku, žádné problémy při odbavení, a tak jsme okolo půl sedmé ranní opustili Tampere v prvním ranním letu.



Tím tak končím nejen tento příspěvek, ale vlastně celý blog (ačkoliv bych rád doplnil ještě jeden příspěvek jako shrnutí pro další erasmáky). Loučím se tedy s Vámi moji mílí čtenáři poslední finskou zajímavostí a fotkami, které jsem pořídil během letu do ČR. Díky za Váš čas a doufám, že se s většinou z Vám brzy uvidím (pokud se tak již nestalo) a budu Vám moci říci více.

Mějte krásné svátky
Tom








FINSKÁ ZAJÍMAVOST č. 25 - záchodové téma

Lepší téma jsem si snad nemohl na poslední příspěvek nechat. Nazval jsem ho "záchodové téma" a chci Vám ty záchodové odlišnosti popsat. Tak tedy pěkně od začátku. Na každém finském záchodě narazíte na sprchu. Na účel jsem se neptal, ale myslím, že je to celkem jasné (někdy ten toaletní papír dojde a potom jste za takovou věc opravdu rádi). Druhou zajímavost naleznete na pánské části, kde se dočkáte spláchnutí mušle hned dvakrát - před a po použití. Pánové to mají také výhodnější, pokud si potřebují odskočit na záchod na malou, veřejné záchody jsou pro tyto účely zdarma (ženy, vozíčkáři a muži s větší potřebou musí platit 0,5€). Záchodů bylo ve městech (a hlavně v parcích) dostatek a dokonce byly zakresleny ve veřejných mapách. A co si tak pamatuju, byl jsem za to v Helsinkách jednou velice vděčný ...

2 komentáře:

  1. Děkuji za super počtení, zpříjemňovalo mi to pracovní chvilk v labu :-) ale co budu číst teď ještě měsíc? :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Také moc děkuji za všechny články o Finsku, byly opravdu velmi užitečné.

    OdpovědětVymazat