neděle 7. října 2012

Turku, Rauma, rýmička, kašlíček


Další týden, další výlet, ale také první nepříjemnosti se zdravím (typická mužská nemoc na sedm - rýmička). Ačkoliv si původem nemoci nejsem jist, mám takový svůj soukromý tip a doporučení. Až pojedete někam lodí na výlet, je to sice pěkné být celou dobu venku, ale pořádně se oblečte, kombinace vody a větru asi nedělá tělu nejlépe. A tak jsem v pondělí navečer se zavázaným krkem hledal řešení, jak se té brambory v krku (která mi už dost vadila při polykání) zbavit. Řešení mého zdravotního problému (a také oslava nového spolubydlícího, o tom ale později) nebylo daleko (estonský alkohol na stole), a tak jsme ve třech lidech (bohužel bez našeho nového spolubydlícího) otevřeli jin a dva druhy vodky (40 a 80% alkoholu - nejde o překlep, opravdu 80%). Silnější vodka se nakonec ukázala jako velice dobrý prostředek léčby (ačkoliv jsem se po ní probudil až v úterý odpoledne), a tak zbývalo doléčit další dvě smrtelné nemoci - kašlíček a rýmičku. Česká léčba čajem kombinovaná s finskou léčbou saunou pomáhá rychle a koncem týdne jsem tak byl připraven a fit na další výlet. Ale než uteču k výletu, zpět na začátek týdne a krátce opět něco o škole.

V pondělí již zažitá kombinace webových technologií v čase 10-14 a finštiny v čase 16-18 nepřinesla nic nového, zajímavého, překvapivého, a tak první změnou oproti pondělnímu normálu byl až nový spolubydlící. Jak jsem se již zmínil, v pondělí večer se tu u nás vyměnili nájemníci, a tak v pokoji místo Nepálce Puskala a jeho ženy bydlí Nepálec "Bragžo" (opravdu si tím jménem nejsem jist, ale při jeho oslovení se onen mladý malý muž vždy otočí, tak snad nebudu daleko od pravdy). Bragžo je studentem bioinformatiky, pochází z Nepálu a to je téměř vše, co jsem se zatím dozvěděl.

O úterý jsem se zmínil již v úvodu, a tak skočím hned do středy, kdy jsem pokračoval s výukou předmětu Managing E-business. V jednom z některých minulých příspěvků jsem se zmínil, že první úkol bylo vypracovat vhodný cestovní plán pro imaginárního profesora, který se chystá na služební jednání do Indie. Ve středu jsem se tak dozvěděli výsledky (dostal jsem za 4, ale zde ve Finsku je to druhá nejlepší známka) a dostali jsme poděkování, za vypracování tohoto úkolu, jelikož naše řešení bylo naším profesorem použito i ve skutečnosti. Finština se nám chýlí ke konci (příští týden mě čeká závěrečná zkouška) a opět nám bylo naznačeno, že na další hodině budeme psát test na zopakování slovíček (tak uvidíme).

Čtvrtek a pátek jsem využil k doléčení všech smrtelných chorob, které se o mě v poslední době pokoušely (vodku jsem ale odložil stranou) a dodělal také školní práci za tento týden a připravil něco málo na týden příští. Ačkoliv mám v této polovině pouze čtyři předměty, je téměř nemožné v rámci finského vzdělávacího systému jen tak na týden vypnout. Vždycky nějaká ta práce tady je.


TURKU, RAUMA



Sobota 8:30 a vyrážíme z Tampere směr Rauma. Rauma je jedno z nejstarších měst ve Finsku a svůj starší ráz si uchovává i dnes. Město, jehož historie sahá až do roku 1442, leží na západním pobřeží Finska a jeho centrum je zapsáno v seznamu UNESCO. Do Raumy jsme dorazili po dvou hodinách, rozdělili jsme se do dvou skupin a každá skupina absolvovala se svojí průvodkyní City Tour po místních budovách, kostelích a uličkách. Tour byla celkem krátká, zakončená na náměstí, kde se odehrával předvolební boj. Ačkoliv nejsme z Finska, tak propiska, balónek hélia a hrnek kafe přišly vhod. Po dvou hodinách v Raumě vyrážíme směr obědová pauza na benzínce a dalších 90 km do Turku.




Okolo 14:30 přijíždíme do Turku, bývalého hlavního města Finska (změna nastala až se změnou nadvlády, kdy roku 1812 Alexandr I. přestěhoval vládní úřady do Helsinek). Jelikož je toto město přístavním městem, naleznete zde i hrad (původně sloužící k obraně města), kam zamířily naše první kroky. Stejně jako většina hradů v České Republice, tak i zde je patrný vliv jednotlivých období na jeho vzhled i vybavení. V rámci hradu je zde možnost podívat se i do muzea a vyzkoušet si dobové kostýmy, válečné brnění, helmy, ... Po opětovném srazu všech v autobuse (to je téměř kapitola sama pro sebe - měli jsme průvodkyni, která dokázala splést úplně všechny odjezdové časy za celý den) jsme odjeli do centra, kde jsme si prohlédli katedrálu, prošli se po březích řeky Aury a po dlouhé době vstřebali další sluneční paprsky. Cestou zpět jsme se stavili ve sport baru, zahráli fotbálek a koupili hamburgery v Hesburgeru (největší finský řetězec rychlého občerstvení, 2€/burger). Za první tmy (nyní již okolo 7 večerní) opouštíme Turku a já opět usínám a probouzím se až v Tampere. Večer ještě stíháme saunu a unaveni po celodenním výletě uleháme spát.

Hrad v Turku

Řeka Aura


Katedrála v Turku





A před další zajímavostí (tentokrát opět z Finska) přidávám trochu reklamy na další počtení a další deníčky, o kterých vím. Tak tedy:

Lucky blog z erasmu v Portu: http://portoerasmuslucka.blogspot.pt/

Martinův blog z erasmu v Ljublaně: http://erasmus-ljubljaba.blogspot.fi/

Bobův a Mírův blog z Indie a Nepálu: http://mibovindii.blogspot.cz/

A na závěr náš blog o cestování do předmětu Managing E-business (jsme v začátcích, snad to bude lepší a lepší, a každý návštěvník mi potenciálně zlepšuje výslednou známku, tak minimálně prosím klikněte zde :))



FINSKÁ ZAJÍMAVOST č. 11 - radary:

Finsko je země tisíce jezer a taky tisíce radarů. Ačkoliv jsem většinu cesty prospal, tak ve zbylých chvilkách to vypadalo jako na zkušební dráze podniku, který vyrábí radary. Nemám na mysli takové ty maličké informativní, které jsou často instalovány před obcí a informují Vás, že byste měli zpomalit, ale ty velké samostatně stojící sloupy s dvěma velkými objektivy, čekající, až překročíte povolenou rychlost. V Čechách vím pouze o jednom takovém (radar v obci Starý Vestec na trase Poděbrady - Praha, pokud jedete mimo dálnici). Zde ve Finsku by mi nestačili všechny prsty na jednu cestu z Tampere do Raumy. 

3 komentáře:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Je to překrásné město :) Moc se mi líbí, akorát mě mrzí, že pro jeho návštěvu si musíme zařídit toto vízum: http://vhs-czech.com/page/220?domain=14&language=18

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Turku, Rauma jsou města ve Finsku, takže pro nás - občany ČR, není žádné vízum třeba. Nechtěl jste přidat Váš příspěvěk až ke článku o St. Petersburgu?

      Vymazat