neděle 2. září 2012

Orientation week, vše znova od začátku


Univerzita
Týden volna a zábavy za sebou a jelikož Erasmus není pouze o zábavě (ačkoliv to tak může vypadat), tak jsem se v pondělí vydal na první kurz orientačního týdne. Oficiálně se začínalo již v 9:30, ale jelikož jsem měl formality vyřízeny, tak jsem jel do školy až na 10:00, kdy začínala první přednáška. Přednáška se týkala toho, jak správně vyplnit papíry, co je potřeba udělat po příjezdu (nahlásit poště svojí adresu, případně se nahlásit na policii, pokud plánujete být ve Finsku více než 3 měsíce v jednom kuse), jak se vyrovnat s novou kulturou atd. Většinově se informace opakovaly z věcí, které jsem se dozvěděl na EILC kurzu, a tak jediná přínosná věc v tento den byla prohlídka univerzity. Hned první den se mi zde celkem zalíbilo, máme tu zhruba 7 "občerstvovacích stanic" (menzy, kavárny, bufety), papírnictví, sportovní halu a samozřejmě spoustu učeben a poslucháren.


Úterý se neslo ve znamení poznávání nových budoucích spolužáků, a tak jsme hned ráno vyfasovali kafe, koláčky a jmenovky s naším jménem a zemí odkud pocházíme. Ačkoliv jsem myslel, že Erasmus je v Evropě téměř majoritní výměnný program, tak poměr evropských vs asijských studentů mě vyvedl z omylu. Čechů nás tu bylo pár, během dne jsem narazil na celkem 4 kusy, zato jižanské národy nezklamaly a vyslaly do Finska opravdu značné množství studentů. Během dne jsme byli oficiálně přivítáni, dozvěděli jsme se pár informací ohledně systémů na univerzitě a prezentovaly se studentské organizace (a že jich je). Odpoledne jsem se tak připojit k ESN FINT, za 2€ poplatek jsem dostal další SIM kartu se 7€ kreditem, slevy na výlety a pozvání na odpolední piknik (no neberte to). Jak jsem již naťukl další plán, na půdě univerzity pokračovalo seznamování až do 17 hod a potom následoval "piknik" (spíše setkání na střeše s pár sušenkami).

Středa nás rozdělila do skupin dle studia, takže jsem poprvé poznal svoje pravé spolužáky (Němci, Poláci, Brazilci a spousta Asiatů). Večer se konala další párty pro všechny exchange studenty - "First exchange foam party". Slovo "first" berte s maximální rezervou, jelikož již cca tři týdny začínají všechny párty tímto slovem a vypadá to, že ještě dlouho neskončí. Párty to byla povedená, až na několik ale: 1) vstupné 2€, šatna 3€!!? 2) Foam párty - větší nafukovací bazének s trochou pěny 3) asi opravdu všichni zahraniční studenti v Tampere (cca 1000 studentů) v jednom klubu. Celkově ale pozitivní zážitek a vyprané džíny :)

Aby těch "City tour" nebylo málo, tak se ve čtvrtek kromě přednášek konala i další prohlídka města. Nebo alespoň to tak mělo vypadat. Pořadatelem byla studentská organizace Luuppi (pro studenty informatiky, matematiky a statistiky), která tuto prohlídku pořádá jak pro zahraniční studenty, tak studenty prvních ročníků. Ačkoliv se průvodce snažil o pár slov během jízdy autobusem, nerozeznal jsem ani to, v jaké řeči hovořil. Autobus se ještě před odjezdem proměnil na pojízdný bar a tak byly časté zastávky více než vítané. Večer program pokračoval welcome saunou, první kolo kluci, druhé ženy, třetí unisex. A věřte tomu, že Finové (a Finky) nemají s nahotou problém. Program to byl nakonec vynikající vzhledem ke skutečnosti, že jsme měli pro sebe nejvyšší patro kancelářské budovy se saunou, terasou a překrásným výhledem do Tampere. Chvíle to byly opravdu nezapomenutelné, jako postávání s ručníkem kolem pasu na terase, vysvětlování Finům, kolik v ČR stojí pivo apod. 

Karaoke bar
V pátek byla poslední možnost podepsat se na podpisovém archu, kde Vám jeden podpis přinese dva kredity (proč ne - dva kredity za orientační týden, nebo spíše za jeden podpis nehledě na prezenci). Také to byl den, kdy se konala další z "City tour", nyní pořádaná ESN v duchu soutěže. Rozděleni jsme byli do družstev po pěti, každých deset minut startovala tři družstva a cílem bylo splnit (nebo co nejlépe podplatit) úkoly na různých lokalitách po městě. Opět jsem se tak podíval na věž Pyynikki, do přístavu či na veřejnou pláž. Úkoly byly různorodé a za originální vyřešení byly přidělovány bonusové body (dokonce i za můj holý zadek plovoucí v jezeře (15°C) jsme nějaké ty body navíc dostaly). Celá tour končila v karaoke baru (o tom ale někdy jindy), kde jsme si každá skupina (i někteří jednotlivci) zazpívali finské, anglické, víceznámé i méněznámé skladby a vyčerpáni soutěžemi jsme rádi stihli poslední autobus (naštěstí s méně lidmi než týden předem).

Každý den jedna City tour, tak jsem musel v sobotu udělat výjimku - stihl jsem dvě. Dopolední byla pořádána mojí univerzitou - pět autobusů nás vozilo asi dvě hodiny po městě (po místech, kde jsem byl snad vícekrát, než někteří místní) s opravdu povedeným výkladem, takže ačkoliv to byla moje již několikátá City tour, dozvěděl jsem se o Tampere spoustu nových věcí.

Odpolední byla pořádána studentskou organizací pro studenty TAMK (další univerzita v Tampere), ale nikdo tuto skutečnost nezkoumal, tak jsem se jednoduše začlenil. Rozděleni jsme byli do družstev po deseti, dostali jsem mapku s plánem stanovišť a po předchozích zkušenostech s uplácením jsme se rozhodli hned na začátku koupit nějaké to pivo a čokoládu navíc. To se ukázalo jako velice dobré řešení, a tak jsme nakonec na nejrůznějších disciplínách (nejdelší provaz z našeho oblečení, stavba lidské pyramidy, ...) nasbírali 197 bodů (z 200 možných). Budu trochu předbíhat, ale jednoznačně jsme to vyhráli. Odměnou nám tak byla kupa čokolád a čestná nášivka za nejlepší tým.






FINSKÁ ZAJÍMAVOST č. 6 - bary, hospody, kluby:

Co tady čekat zajímavého a odlišného? Původně jsem myslel, že rozdílů nebude tolik, ale přeci jenom je jich více než dost. Na začátek je nutné říci, že ve Finsku platí zákaz kouření ve veřejných prostorech. To znamená, že hospody, bary, kluby jsou mnohem méně zahaleny v šedivém kouři a celkově musím uznat, že jsou zde hospody na vyšší úrovni (ještě aby ne za ty ceny tady ...). Objednáváte si většinou přímo na baru, kde okamžitě také platíte (ať v hotovosti nebo kartou) a pití si odnášíte ke stolu. Prázdné sklo necháváte na stole, dokud si jej obsluha neodnese. A tu začíná ten řádný rozdíl. Není přeci nutné odnášet půllitry po jednom, dvou, pěti, když jich můžeme vzít najednou i padesát. Ano, pokud se zde snáší sklo zpět na bar, uklízí se sklo v celé hospodě najednou - to znamená opravdu hodně skla. Stačí tak půllitry skládat do sebe, skleněnou věž opírat o rameno a postupně přidávat další a další půllitry. Je to celkem kouzelný pohled, a jako typický Čech čekáte, kdy se jim to nepovede (musím ale uznat, že se jim to zajím vždy povedlo).

Pokud si chcete více trsnout určitě si ve Finsku nezapomeňte doklad totožnosti. Ačkoliv máte vstupenku, stejně se musíte prokázat dokladem, kde bude Váše datum narození. Vstupenky na studentské akce se dají sehnat za rozumné peníze, ale co mi přijde přehnané je poplatek za šatnu - 2.50, 3, ale klidně i 4€ za odložení jedné bundy do šatny? (a v bundě Vás dovnitř nepustí). Škoda mluvit. Jak jsem psal již dříve, Finsko se snaží dosti omezit konzumaci alkoholu (o úspěšnosti lze snadno pochybovat), a tak všechny hospody mají otevřeno maximálně do 2:00 a noční kluby do 4:00. Líbí se mi ale systém ohlašování zavírací doby, kdy chvílí před zavíračkou zabliká veškeré osvětlení, a Vy tak víte, že je na čase dopít a jít.

Žádné komentáře:

Okomentovat