neděle 9. září 2012

Škola začíná, sauna pokračuje

Z minulého článku to skoro vypadá, že orientační týden byl jenom zábava a žádná škola. Ono to vlastně není daleko od pravdy, ale kdo by si stěžoval, že? (navíc za 2 kredity). Takže stejně jako základoškoláci a středoškoláci v ČR i já nastupuji první zářijový týden do školy. Ale než Vás začnu nudit popisem všech mých předmětů, chtěl bych napsat pár slov o mojí nové univerzitě a trochu oběcně o univerzitách tady v Tampere.
V Tampere jsou celkem čtyři univerzity. Největší z nich - UTA (University of Tampere, moje hostitelská univerzita) má okolo 16000 studentů, na TUT (Tampere University of Technology) studuje asi 12000 studentů, na univerzitě aplikovaných věd TAMK (Tampere University of Applied Sciences) je cca 10000 a jako poslední je v Tampere policejní univerzita (Police College), kterou prošli, nebo projdou všichni policisté ve Finsku. 

Main building
UTA je situována nedaleko centra Tampere a skládá se minimálně z pěti budov. Main building, kde lze nalézt největší přednáškové sály, studijní oddělení, hlavní menzu a několik kanceláří. Potom jsou zde budovy PinniA a PinniB, kde jsou menší učebny, kanceláře i další bufety, které v době oběda slouží stejně jako menza. Přes silnici je budova Linna, kde je umístěna knihovna a počítačové učebny a trochu stranou pod kopcem je Atalpa building, kde se nachází sportovní hala, aerobic hala, posilovny a sauna (o tom ale později).
Ještě trochu obecně, jak zde vypadá školní rok. Začíná se hned na začátku září (tento rok 3.9) a semestr je rozdělen na dvě poloviny. První z nich trvá od 3.9 do 12.10, po ní následuje týden volna (nebo zkoušek) a druhá polovina trvá od 22.10 do 14.12. Týden před Vánocemi je prostor na ukončení předmětů zakončených zkouškou a hned po Vánocích následuje další semestr (a 17.5 mají studenti vyřešeno a více než 3 měsíce prázdnin před sebou). Některé předměty jsou vyučovány buď v obou polovinách, nebo jenom v jedné. Můj seznam předmětů je následující:
  • Managing e-business, 10 kr, vyučován v obou polovinách
  • Finnish language - survival course - 2kr, vyučován pouze v první polovině
  • Finnish language - follow up course - 2kr, vyučován pouze v druhé polovině
  • Introducing to web publishing - 5kr, vyučován pouze v první polovině
  • Principles of Usability, User Experience and User Interfaces - 5kr, vyučován pouze v první polovině

Takže jak je vidět, první polovina semestru bude o něco horší, o to lepší bude druhá polovina, kde je plánováno hodně výletů atd. (o tom ale za velmi dlouho). Celkem mám 28 kreditů (24 výše popsaných, 2 za orientační týden a 2 za EILC kurz).


Po rozkoukání z orientačního týdne jsem tedy hned v pondělí nastoupil na svojí první hodinu finštiny. Přiznám se, že základy jsou stejné jako jsem měl na EILC kurzu, a tak jsem celou hodinu pokyvoval, pospával a všemi různými prostředky se snažil zabít čas. Abych jenom nenadával, musím uznat, že některé věci pro mě byly nové a některé jsem si rád znova oživil. Aby toho takhle v pondělí nebylo málo, rozhodl jsem se zaplatit 40€ sportovní poplatek, díky němuž můžu navštěvovat na univerzitě jakýkoliv sport (třeba i zumbu, bodyfitness, jógu, ...), posilovnu a saunu (ano, opravdu máme v rámci školy saunu). Nově vybavená posilovna, rozdělená do dvou sakra velkých místností (prý dámská a pánská posilovna, jinak také fitness and muscles) byla rekonstruována v roce 2010 a opravdu je zde veškeré vybavení nové a plně funkční. V úterý jsem tedy nezahálel, a jelikož nemám tento den žádný předmět (a sauna u nás v budově, kde bydlím, je otevřena jenom Čt,Pá,So) rozhodl jsem se jet lehce zacvičit si a hlavně zajít do sauny.


Středa, a studentů je ve škole třeba. Tak jsem napochodoval na první přednášku předmětu Managing e-business, který je pro mě klíčový, jelikož opravdu potřebuji oněch 10 kreditů za jeho absolvování. Předmět má také celkem zajímavé ukončení, není zde žádná zkouška, ale hodnotí se studentova práce během semestru (jak individuální, tak skupinová). Po této přednášce jsem měl další hodinu finštiny - dotace je 2 x 2 hodiny týdně a opět jsem během hodiny pospával, pokyvoval a poprvé psal do své nové učebnice, kterou jsme si museli jako jedinou koupit (6€).


Ve čtvrtek jsem se rozhodl upravit svůj původní learning argeement, který jsem si sestavoval ze starých osnov ještě v dubnu v ČR, nechal jsem si jej podepsat a poslal jsem jej ke schválení prof. Matyášovi (v tu chvíli ještě neobsahoval předmět PUXUI - Principles of Usability, User Experience and User Interfaces). V pátek dopoledne jsem byl zklamán, prý je můj learning argeement chudý a mám si tak ještě nějaký předmět zapsat. Jelikož byl už pátek a první přednášku nějakého předmětu bych tak těžko stíhal, rozhodl jsem se zapsat si již zmíněný předmět PUXUI. Jedná se o elektronický kurz, kde budou probírána témata z tohoto šíleně dlouhého názvu předmětu (Principles of Usability, User Experience and User Interfaces). Kurz je vypsán pouze pro první polovinu semestru, a tak doufám, že toho nebude tolik a podaří se mi jej úspěšně ukončit.


Posledním předmětem, o kterém zde ještě nebyla zmínka, je předmět Introducing to web publishing. Důvod je ten, že tento předmět mi začíná až v pondělí 17.9, takže o něm budu referovat později.


Školy bylo dost, tak teď opět něco málo o zábavě. Jak jsem již naťukl v minulém článku, minulý týden jsem se zúčastnil několika "City tour" a také "Tampere Challenge". A jelikož nejsme žádná béčka, tak jsme jednu City tour vyhráli (o tom jsem již ale psal a ještě něco málo napíšu) a v Tampere Challenge jsme skončili druzí. To znamenalo, že jsme byli na úterý oficiálně pozváni na "Welcome sauna" (ano, další sauna pořádána další studentskou organizací), tentokrát do veřejné sauny Kauppi. Sauna je to opravdu výborná, leží na břehu jezera, a ať se zima, nebo léto, můžete se po sauně zchladit v jezeře Näsi. Nakonec jsme to vyzkoušeli několikrát a musím uznat, že pocit je to opravdu neopakovatelný (jezero mělo něco málo okolo 15°C). Zároveň jsme vyhráli malou láhev vodky (která zmizela opravdu rychle, a vzhledem k aktuální situaci v ČR stále vidím a není mi špatně) a v rámci akce byly připraveny grilované klobásky, brambůrky, bonbóny , ... Zase krásný a podařený večer.


Jak jsem již několikrát zmínil, vyhráli jsme i jednu z mnoha "City tour", za kterou jsme byli odměněni velkou sadou čokoládových bonbónů. A jelikož jsme je nespořádali hned na místě, tak pátek byl oním dnem, kdy jsme se domluvili, že je spořádáme. Každý ještě donesl nějaké svoje menší dobroty a pitivo a během večera jsme tak zahráli jednu z picích her (Kings - http://en.wikipedia.org/wiki/Kings_(game)) a s malým množstvím alkoholu jsme okolo desáté vyrazili do klubu Miami (vstup byl do 11 zdarma, šatna opět 2,5€). Vzhledem k volnému vstupnému tu bylo celkem plno, alkohol ze mě asi rychle vyprchal, a taky mě začala dohánět únava. Tak jsem se ocitl před druhou hodinou ranní v centru, bez spojení s vyhlídkou 1,5 hodiny pěší cesty. Natáhl jsem ale krok a po hodině a dvacetipěti minutách jsem odemykal dveře od bytu.


Počasí už není tak příjemné, jako bývalo na začátku srpna, ale i tak nás to neodradilo, abychom se v neděli nepustili do dalšího grilování. Navíc měl Emilio narozeniny, tak jsme mu pěkně popřáli, ugrilovali dalších několik kilo klobás, a jelikož večer začala být celkem zima, tak jsme se s první tmou rozjeli zpět do svých domovů. Týden to tak byl opět náročný, ale vydařený.


A před další finskou zajímavostí trochu interakce - kdo to tu vůbec čte? Nepíšu si to náhodou jako svůj deníček, který je tak trochu veřejný? Ozvěte se mě jakoukoliv cestou, budu jedině rád.



FINSKÁ ZAJÍMAVOST č. 7 - hook-up system:



Další finské odlišnosti si všimnete celkem brzo, vlastně skoro už na letišti (tedy spíše před). Téměř na všech parkovištích jsou k vidění takové zvláštní krabičky, jako by značily, kde kdo má jakou rezervaci. Pravdou však je, že v krabičkách je zaveden elektrický proud a především v zimních měsících se může stát, že se Vám takový pomocník bude velmi hodit. Zapojíte potřebné kabely a během chvíle máte teplý motor a neměl by tak být problém auto nastartovat. Aby se však dal tento pomocník pomocí kabelů k autu zapojit, a nebylo nutné každé ráno otevírat víko motoru, jsou již u nových aut vpředu připraveny konektory pro toto zapojení. Pokud máte starší automobil, nebo automobil z dovozu, není problém tuto věc k motoru doplnit.



5 komentářů:

  1. Jaaa poctive ctu! Takze urcite pis dal, minimalne jednoho ctenare mas :D ...a drzim palce, at to na konci Erasmu dotahnes z centra domu aspon za 1:10!

    OdpovědětVymazat
  2. Taky poctivě čtu :-P Koukám, že si to tam docela užíváš :-) Až se vrátíš, tak z tebe bude skoro profesionální grillman :-D Těším se na další update ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Mne sa ten tvoj denníček moc páči, Tom :) a asi nie som jediná, tak dúfam, že budeš písať ďalej keď už máš taký fanklub :D Pozdravujem a som zvedavá či v Meziměstí pribudne sauna keď sa vrátiš :)

    OdpovědětVymazat
  4. No jak jinak.. Tom a klobásy.... :D :D

    Hehe jak píše Naďka, doufám že příští chata bude se saunou.... :D ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Já si to dočítám postupně :-) během psaní svého a střídám Tebe, kluky z Indie a Milana z cesty kolem světa ;-)

    OdpovědětVymazat